Welzijn op het werk: helder, handig!

Welzijn op het werk is een belangrijk aandachtspunt voor elk bedrijf. Een goed welzijnsbeleid voeren, maakt integraal deel uit van goed ondernemerschap. Voor kleine bedrijven en startende ondernemers is het niet altijd eenvoudig om te weten wat dit allemaal inhoudt en hoe men ermee aan de slag moet gaan. Nochtans is dit essentieel voor de goede werking van een bedrijf.

De voordelen zijn enorm: meer bescherming tegen ongevallen en beroepsziektes, minder afwezigheden, een hogere productiviteit, lagere verzekeringspremies, een betere dialoog met de externe preventieadviseur, meer collegialiteit, een sterkere reputatie als werkgever…

Om iedereen te helpen met het welzijn op het werk te verbeteren is er de gids “Welzijn op het werk: helder, handig!” Zoals de naam doet vermoeden is deze gids toegankelijk en geschikt voor iedereen, of men nu al lang binnen het welzijnsgebied werkzaam is of zopas een onderneming opgericht heeft. Er is geen voorkennis vereist en deze gids bevat alle info die men nodig heeft: de basisprincipes van deze verplichte wetgeving rond welzijn op het werk, helder uitgelegd, en de concrete ondersteuning bij de uitvoering van dit beleid, in de vorm van 17 handige fiches.

Help ons om welzijn op het werk te promoten: bekijk het promotiepakket “Helder, handig” (ZIP, 20,5 MB). Je vindt er een promotievideo, visuals, de checklist en de volledige gids.  

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • Musculoskeletale aandoeningen (MSA)

    Blijf in beweging: omgaan met zittend werk om aandoeningen aan het bewegingsapparaat te voorkomen

    Langdurig staan of zitten op de werkplek komt erg veel voor, maar is slecht voor de gezondheid van werknemers. Wat kunnen werkgevers doen om de risico’s daarvan te beheersen?
  • Arbeidsplaatsen / COVID-19

    Ventilatie tijdens de coronacrisis: informatievideo en sensibiliseringsfilmpje

    Goed ventileren is noodzakelijk voor een gezond binnenklimaat. Het helpt vooral om de overdracht van virussen, zoals het coronavirus, te beperken.
  • Asbest

    Het opstellen van een asbestinventaris ter bescherming van de werknemer

    Het opstellen van een inventaris van alles wat asbest bevat in een bedrijf is een cruciaal onderdeel van de bescherming van werknemers. Hoewel dit een wettelijke verplichting is, beschikt een belangrijk deel van de ondernemingen en instellingen nog steeds niet over een asbestinventaris.

Nieuws en evenementen

  • 18.10.2021

    Op de blog: moet de overheid vaccinatie verplichten?

    Een artikel over een al dan niet verplichte vaccinatie is in het Arbeidsrecht Journaal gepubliceerd. Het artikel tracht een aantal inzichten te...
  • 12.10.2021

    Artikel van Eurofound over de uitdagingen van telewerk

    Een artikel van de Europese Stichting tot verbetering van de levens- en arbeidsomstandigheden (Eurofound) legt op basis van de resultaten van een...
  • 11.10.2021

    Op de blog: een dynamische houding is de sleutel tot een gezond bewegingsapparaat

    Beweging is essentieel om het bewegingsapparaat gezond te houden en hoe minder men beweegt, hoe groter de kans op gezondheidsproblemen. De nadelige...