Welzijn op het werk: helder, handig!

Welzijn op het werk is een belangrijk aandachtspunt voor elk bedrijf. Een goed welzijnsbeleid voeren, maakt integraal deel uit van goed ondernemerschap. Voor kleine bedrijven en startende ondernemers is het niet altijd eenvoudig om te weten wat dit allemaal inhoudt en hoe men ermee aan de slag moet gaan. Nochtans is dit essentieel voor de goede werking van een bedrijf.

De voordelen zijn enorm: meer bescherming tegen ongevallen en beroepsziektes, minder afwezigheden, een hogere productiviteit, lagere verzekeringspremies, een betere dialoog met de externe preventieadviseur, meer collegialiteit, een sterkere reputatie als werkgever…

Om iedereen te helpen met het welzijn op het werk te verbeteren is er de gids “Welzijn op het werk: helder, handig!” Zoals de naam doet vermoeden is deze gids toegankelijk en geschikt voor iedereen, of men nu al lang binnen het welzijnsgebied werkzaam is of zopas een onderneming opgericht heeft. Er is geen voorkennis vereist en deze gids bevat alle info die men nodig heeft: de basisprincipes van deze verplichte wetgeving rond welzijn op het werk, helder uitgelegd, en de concrete ondersteuning bij de uitvoering van dit beleid, in de vorm van 17 handige fiches.

In de praktijk

  • Gids
    Gids
    COVID-19

    Aangepaste versie van de generieke gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan

    De generieke gids bevat noodzakelijke principes en maatregelen om ondernemingen toe te laten om veilig te werken door besmettingen op het werk maximaal te vermijden.
  • coronavirus
    coronavirus
    Biologische agentia / Risicoanalyse

    Coronavirus: checklist preventie op de werkvloer

    Een mogelijke besmetting met het coronavirus vormt op de werkvloer een arbeidsrisico waar de werkgever zijn werknemers tegen moet beschermen. Om dat risico te evalueren heeft de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) een checklist voor zelfcontrole...
  • KMO

    Heldere en handige gids over welzijn op het werk

    Om het welzijn op het werk te verbeteren in de praktijk, stelt de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg graag een nieuwe gids voor: “Welzijn op het werk: helder, handig!”.
  • Ergonomie / Risicoanalyse

    Praktijkrichtlijn risicoanalyse ergonomie

    De beroepsvereniging voor ergonomie VerV heeft een praktijkrichtlijn ontwikkeld die aan de hand van 5 stellingen beschrijft hoe de risicoanalyse ergonomie er uit ziet, welke elementen ze bevat en welke actoren betrokken zijn.
  • COVID-19

    Kunnen diagnostische antigeentesten de overdracht van COVID-19 op het werk helpen beheersen?

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) heeft de krachten gebundeld met het Europees Centrum voor ziektepreventie en -bestrijding (ECDC) om het gebruik van diagnostische antigeensneltesten voor SARS-CoV-2, het virus dat COVID-19 veroorzaakt, in werksituaties te...

Nieuws en evenementen

  • Award
    Award
    12.11.2020

    Meld u aan voor de Awards voor goede praktijken voor een gezonde werkplek

    Het Europees Agentschap voor veiligheid en gezondheid op het werk (EU-OSHA) nodigt u uit om goede voorbeelden van innovatieve benaderingen voor het...
  • 20.07.2021

    Regelgeving rondom thuiswerken en veiligheid en gezondheid op het werk na de pandemie

    Het ziet ernaar uit dat telewerken voor veel organisaties ook na de COVID-19-pandemie een vast onderdeel van het werk wordt. Maar in hoeverre valt...
  • 19.07.2021

    Op de blog: zittend werk als belangrijk risico voor het spier- en skeletstelsel

    Zittend werk vormt een aanzienlijk risico voor de veiligheid en gezondheid op het werk, aangezien het kan leiden tot de ontwikkeling of verergering...